Конспекти уроків


















                          КАЗКА ПРО ЧАСТИНИ МОВИ




                 Морфологічна казка про частини мови

https://www.youtube.com/watch?v=GDjqK_Fz100


РОЗРОБКА УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ДЛЯ УЧНІВ 6 КЛАСУ
Тема. Загальна характеристика частин мови

Мета: актуалізувати знання учнів з теоретичного матеріалу, здобутого  у попередніх класах з розділу «Морфологія», зокрема про класифікацію частин мови, їх поділ на самостійні   й службові частини мови та вигук; 
формувати загальнопізнавальні  вміння розпізнавати самостійні та службові частини мови в реченні та тексті;   розвивати комунікативну компетентність учнів,  уміння аналізувати й узагальнювати, сприяти творчій активності учнів; виховувати інтерес   до уроків   української мови, почуття поваги  та гордості до Батьківщини, народу, мови.
 Очікувані результати: учні актуалізують знання  з розділу «Морфологія», удосконалять навички знаходити в текстах самостійні і службові частини мови  та вигук. 
  Обладнання: презентація, підручник. картки
 Тип уроку: урок повторення набутих знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент.
 Вступне слово вчителя
Якщо з українською мовою
в тебе, друже, не все гаразд,
не вважай її примусовою,
полюби, як весною ряст,
примусова тим, хто цурається,
а хто любить, той легко вчить.
Все, як пишеться, у ній вимовляється,
все, як пісня, у ній звучить..
Дорожи українською мовою,
рідна мова − основа життя.
Хіба мати була примусовою?
Непутящим буває дитя.
                                                         Д.Білоус
 ІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Діти, як ви вважаєте,  для чого нам потрібно вивчати рідну мову, учити частини мови?
об бути грамотними, розумними, поповнити свій словниковий запас, правильно складати словосполучення, речення, висловлювати власні думки)  

ІІІ. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок
 Діти, пропоную вам послухати   загадки і  відгадати їх.
 1. Любить називати
завжди на ймення кожну річ:
земля, країна, сонце, мати,
печаль і радість, день і ніч.
                                     (  Іменник)

2.Ознаку чи прикмету в слові
 він  вказує тобі:
весняні котики вербові,
фіалки ніжні, голубі.
                           ( Прикметник)  

  3.  Вміє рахувати
(і, зауваж, не лиш ворон),
щоб знав ти, мало чи багато,
один, чи кілька, чи мільйон.
                            ( Числівник)

4.Щоб не повторювать іменник,
числівник чи прикметник - час
уже згадати про   
Він виручав мене не раз.
                                ( Займенник)

 5.  Воно  ні хвилини,
повір, без дії не живе:
працює, вчить, співає, лине,
читає, грається, пливе.
                                  ( Дієслово)

 6.Завжди незмінний - взимку, влітку -
він виража ознаки слів.
І зустрічається нерідко,
і не зника повік-віків.
                                ( Прислівник)

 7.Він поведе тебе до школи
і засміється під вікном.
Сипне зоринками довкола,
розкаже казку перед сном.
                             ( Прийменник)

 8.Він   схожий на місточок,
що члени речення єдна,
щоб ти не впав у слів струмочок,
тому що глибоко до дна.
                            ( Сполучник)

 9.Про неї не забудь так само
і розкажи колись мені,
як важив, наче терезами,
що важливіше: так чи ні.
                             ( Частка)

 10.У мові  він теж по праву,
як рівня, місце посіда:
овва! добридень! леле! браво!
Тут не назвати всіх - шкода!
                                ( Вигук)

І тому, звісно, кожен
без них обійтися не може!

ІІІ.  Повторення   вивченого матеріалу
   Робота за підручником
 Учні опрацьовують   теоретичний матеріал, поданий  в таблиці підручника і зясовують, що для них є новим.
   Бесіда

   Скільки у нашій мові є частин мови?
  На які групи діляться частини мови?
  Назвіть самостійні частини мови.
  Назвіть службові частини мови.  
  − Чим самостійні частини мови відрізняються від службових? ( Самостійні частини мови мають лексичне значення, відповідають на запитання, виступають членом речення).
  − Чому вигук не належить ні до службових, ні до самостійних частин мови?

ІV.Виконання вправ на закріплення вивченого
  1. Прочитати вірш В.Сосюри « Любіть Україну». Виписати   службові частини мови.
 Любіть Україну, як сонце любіть,
Як вітер, і трави, і води…

В годину щасливу і в радості мить,
Любіть у годину негоди!
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її вічно живу і нову,
І мову її солов‘їну.
 2.  У поданих прислів’ях  та приказках підкреслити  прислівники
 За рідною землею і в небі сумно.
За морем тепліше, та дома миліше.
Краще на своїй стороні кістьми лягти, ніж на чужині слави натягти.
Всюди на світі добре, а вдома найкраще.
3 Записати речення, підкреслити в них займенники
Той, хто в біді кидає свій народ, стає його ворогом.
                                                     Ч. Айтматов
 Свою Україну любіть.
 Любіть її во врем'я люте.
 В останню тяжкую минуту
 За неї Господа моліть.
                                                  Т. Шевченко
 4. « Знайди зайве речення»
  Прочитайте фразеологізми. Поясніть значення кожного з них. Знайдіть числівники та «зайве» речення. Доведіть свою думку.

Говорить п‘яте через десяте.
Зробить на копійку, а розмов на п’ятак.
Сім раз відмір, один раз відріж.
  5.  Прочитати   рядки вірша Т.Г.Шевченка  «Заповіт», вставити пропущені  прикметники.
   Як умру, то поховайте
Мене на могилі,
Серед степу…    ,
На Вкраїні…       ,
Щоб лани…        ,
І Дніпро, і кручі
Було видно, було чути,
Як реве …           .
6.  Гра « Передай іншому»
 Назвати іменники  від  останньої літери слова «абажур» – рука  − апельсин− нога − академія − яма − ананас…
 7. Гра «Утвори слово»
  Від букв слова  «Україна»  утворити дієслова ( убаюкувати, колисати, робити, їсти, носити, аналізувати)
Лінгвістична фізкультхвилинка
   Учитель читає слова різних частин мови. Учні уважно слухають. Почувши іменник – піднімають руки вверх, прикметник – в сторони, дієслово – вперед, числівник – підносять до плечей, займенник – ставлять руки на пояс, на інші частини мови не реагують.
V. Підсумок уроку
 « Незакінчені речення»
Сьогодні на уроці ми повторювали…
Мені важко далося…
Я зрозумів….
VІ.Домашнє завдання: Виконайте вправу з підручника.
     Складіть лінгвістичну казку про частини мови.
     Запишіть 4-5 прислів'їв про Україну, над кожним словом вкажіть частину мови.




 Урок з української мови у 6 класі
Тема: Способи творення прикметників
Мета: дати учням відомості про способи творення прикметноків, формувати вміння утворювати прикметники, вдосконалювати вміння учнів використовувати вивчені правила на практиці; розвивати логічне мислення, пам'ять; виховувати любов до рідного краю, вміння помічати красу навколо себе.
Тип: урок вивчення нового матеріалу (урок-гра)
Обладнання: картки, підручник, таблиця.
Хід уроку
І. Мотивація навчання школярів.
П. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Відгадати загадки-жарти.
·        Яке слово показує ознаку хвороби, відсутньої на землі? (морська).
·        Яке слово називає ознаку білої хустки, намоченої в Чорному морі? (мокра).
·        Назвіть якісний прикметник, що не має ступенів порівняння і означає людину, яка ніколи не заглядає в дзеркало? (незряча)
·        Назвіть слово, що показує ознаку каміння, якого немає в річці? (сухе каміння)
·        Який голос буває з дорогої матерії? (бархатний)
·        Який прикметник означає посуд, з якого не їдять? (порожній)
·        Назвіть якісний прикметник, що показує ознаку бочки, в яку не можна налити воду? (повна бочка)
Скажіть, а до якої частини мови належать слова, які є відгадками?
1.        Яка частина мови називається прикметником?
2.        Як змінюється прикметник? (рід, число, відмінок)
3.        Від якої частини мови залежить рід, число, відмінок прикметника?
4.      Яким членом речення може бути прикметник?
5.      На які групи поділяються прикметники?
6.      Які прикметники утворюють ступені порівняння?
7.      Як утворюється вищій і найвищій ступені порівняння прикметників?
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу. Оголошення теми і мети уроку.
1.                                       Розгадати     кросворд "Сховані слова".
Розв'язавши цей кросворд, ви познайомитеся з темою нашого уроку.
Отже, вам треба вписати у порожні клітинки прикметники відповідно до коротких
тлумачень, і у виділених вертикальних рядках прочитати тему.
-          Хто скаже, чим ми будемо займатися на уроці?
-          Правильно, словотворенням прикметників.
-         Які є значущі частини слова? (префікс, суфікс, закінчення)
-         Що таке корінь слова? (Корінь - це основна морфема, що виражає загальне лексичне значення всіх однокореневих слів.)
-         Що таке префікс, суфікс? (Префікс - це значуща частина слова, що стоїть перед коренем і служить для творення слів. Суфікс - це значуща частина слова, що стоїть після кореня і служить для творення слів.)
-         Що таке основа? (Основа - це така частина змінюваного слова, яка виражає його лексичне значення.)
-         Якими способами можуть утворюватися слова?
-         А якими способами утворювалися іменники?
-         Скажіть, а яким способом утворювалися прикметники в кросворді? (суфіксальним)
3.    Робота з підручником.
Зараз, будь ласка, відкрийте підручник. Давайте розглянемо таблицю способів творення прикметників. 
Зверніть увагу на ті способи, яких у кросворді не було і підберіть до них власні приклади.
(Яка команда добере більше прикладів - 1 бал.)
Приклади: передсвятковий, непоганий, приморський, предобрий, закарпатський,надвечірній,міжрайонний, ультрамодний, достроковий; світло-жовтий,десятирічний, вогнепальний, фізико-математичний, багатоденний.
4.    Слово вчителя.
Отже, основний спосіб творення прикметників- морфологічний. Найчастіше прикметники утворюються за допомогою суфіксів і префіксів. І зараз ми на практиці в цьому переконаємося.
5.    Гра "Утвори прикметники ".
Кожна команда отримає завдання, яке треба виконати за 3 хв. Команда, яка першою виконає завдання, отримує 2 бали, 2-а - 16, 3-я -0,5 балів.
1команда
Від поданих слів утворити прикметники префіксальним способом. Виділити твірні основи та префікси.
/Пре/мудрий, /пре/широкий, /при/міський, /при/дніпровський, /без/водний, /без/вітряний, /не/надійний, /ви/значний, /між/народний, /анти/гуманний, /не/справжній.
2команда
Від поданих слів утворити прикметники суфіксальним способом. Виділити твірні основи та суфікси.
Україна, Львів, Харків, вчитель, ліс, поле, село, місто, Десна, наука, школа, клас,батько, дід, сестра, Київ.
3команда
Від поданих словосполучень та пар слів способом складання утворіть прикметники.
Два кольори, три поверхи, чотири яруси, багато слів, хліб і булка, ремонт вагонів, український та англійський, світлий синій, яскравий червоний, білий сніжний, сніг білий.
   6.    Слово вчителя. Складні прикметники, утворені від залежних, одне від одного слів, між якими не можна поставити сполучник і - пишуться разом; а складні прикметники, утворені від незалежних одне від одного слів, між якими можна поставити сполучник і, і, що означають відтінки кольору і смаку пишуться через дефіс. Виняток: жовтогарячий).
7. Наступна гра "Одним словом".
    Називається спосіб творення прикметників та його короткий лексичний зміст, а вам  треба назвати цей прикметник. За кожну правильну відповідь зараховується один бал (слова записуються у зошит).
-          Префіксальний спосіб: дуже чудовий (пречудовий);
-          Складання слів: солодкий з кислим присмаком (кисло-солодкий);
-          Префіксальний: який охоплює весь народ (всенародний);
-          Суфіксальний: дуже великий (величезний);
-          Складання: який діє з південного сходу (південно-східний);
-          Префіксальний: дуже давній (прадавній);
-          Суфіксальний: який говорить правду, діє по правді (правдивий);
-          Префіксальний: який перебуває при школі (пришкільний);
-          Складання: який любить волю (волелюбний);
-           Префіксальний: позбавлений спокою, тривожний (неспокійний);
-          Суфіксальний: з широкими плечима (плечистий);
-          Складання: білий з сріблястим відтінком (сріблясто-білий).
8.                            Гра "Утворіть прикметник".
У кожної команди на столі лежать довгі 24 смужки, на яких записані корені прикметників, а також 22 смужки, на яких записані суфікси із закінченням. Виграє та команда, яка правильно і швидше за всіх складе 22 прикметники й за вибором зможе визначити лексичне значення деяких з них.
(Чорнявий, чубатий, сріблястий, роботящий, правдивий, породистий, прогресивий, тяжкий, ввічливий, худорлявий, надійний, талановитий, піскуватий, рішучий, коштовний, знайомий, центральний, африканський, весняний, початковий, практичний, сушильний).
 Прогресивний - розвиток чого-небудь у бік поліпшення; будь-яка позитивна зміна;
Практичний - 1) потрібний, корисний комусь для здійснення чогось на практиці;
2) який безпосередньо здійснює яку-небудь справу, керує ким-чим- небудь.
Коштовний - який має високу вартість;
Талановитий - 1) який має високі здібності, талант, обдарований;
2) людина з видатними природними здібностями.
9.                             Гра "Кращий перекладач".
Для кожної команди дається кілька словосполучень російською мовою, які треба перекласти українською мовою:
Ненастньй день - непогожий день
Ненавистньй враг - ненависний ворог
Натянутые отношения - напружені відносин
Крайняя необходимость - конечна потреба
Проездной билет - проїзний квиток
Необитаемый остров - безлюдний острів
 Причудливый лес - химерний ліс
Вещественные доказательства - речові докази
Плотная бумага - цупкий папір
10.  Гра "Хто більше?"
1.   Хто більше запише прикметників, що означають:
- ознаку предмета за кольором;
- ознаку предмета за розміром;
      - зовнішні і внутрішні властивості предмета чи особи.
Примітка: у записаних прикметниках необхідно вжити суфікси на означення пестливості і зменшеності, суфікси -енн, -овит.
     2. Хто більше пригадає і запише прикметників, що виражають ознаки за відношенням:
а)    до національності: український, російський, румунський, черкеський, казахський, китайський;
б)  до місця проживання: харківський, києвський, калузький, турецький, одеський, полтавський, львівський, паризький.
Примітка: у записаних прикметниках необхідно вжити суфікси -ськ-, -зьк-, -цьк-.
11.                          А зараз давайте трохи відпочинемо.
Скажіть, яка у нес зараз пора року? - Зима.
Зима - це найхолодніша пора року між осінню і весною, але її дуже люблять діти, бо можна покататися на лижах, на санках, на ковзанах, пограти у сніжки. Також, взимку дуже багато свят: Новий рік, Різдво, Водохрещення.
А у давні часи навчальний процес розпочинався взимку - 1 грудня за старим стилем (14 - за новим). Це день святого пророка Наума. То була найзручніша пора здобувати освіту для сільских дітей, оскільки вже завершено найосновніші сільскогосподарські роботи.
За народним віруваннями, Наум - покровитель розуму, знань і доброчинства. Селяни вважали: якщо на свято пророка розпочати навчальний процес, то дитина краще засвоюватиме науку, а відтак набереться ума-розуму. З цього приводу казали: "Пророк Наум наведе на ум".
12.                          Індивідуальна робота.
- Доберіть якнайбільше прикметників, які дозволяють нам яскравіше уявити зиму.
- Утворіть з цими прикметниками речення, які можуть охарактеризувати зиму.
Приклади: 1) Зима в нас того року стала зразу рівна, сніжна. (М.Коцюбинський)
2)                                 Між горами дивовижними сонячний день. Зима чиста, ніби скупана. (Р.Андріяшек)
3)                                3) Як не любити зіми сніжної-синьої! На Україні моїй... (М.Рильський)
А зараз напишіть твір-мініатюру на тему "У моє місто прийшла зима",
використовуючи добрані вами прикметники.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Запитання до учнів:
1.Назвати способи творення прикметників?
2.Який спосіб найпродуктивніший?
Вивчити $ 17, виконати вправи № 229, № 232.

        Тема: Прикметник як частина мови (6-й клас)
    Мета.  Повторити, узагальнити й систематизувати знання шестикласників про основні граматичні ознаки прикметників; удосконалювати вміння і навички вживати різні прикметникові форми в нестандартних ситуаціях.
   Обладнання. Карта, на якій зображено море з невеличкими острівцями та півостровом, де розташована країна Прикметник. У нижньому лівому кутку карти – місце для старту двох різнокольорових «човнів», роздавальні картки, плакат «Збери плоди».
Матеріали до уроку.

   І.Поділ колективу класу на дві команди, вибір капітанів, журі.
   ІІ. Учитель повідомляє про незвичайну форму проведення навчального заняття – «морської мандрівки» двох команд, які вирушають у пошуки чарівної країни Прикметник. На них чекають цікаві пригоди, розваги. Проте під час подорожі можуть виникати певні труднощі, з’являтись перешкоди, до яких необхідно  бути готовими. Перед стартом ми проведемо розминку з метою перевірки готовності команд. Пропонуємо вибірковий диктант. Членам однієї команди слід виписати з тексту лише якісні прикметники, а іншій – відносні.
Текст для розминки.
   Незабаром радісне свято – Новий рік. Весело в школі в ці дні перед святом. А давайте уявимо собі, як готуються зустріти Новий рік лісові мешканці. Пухнаста білочка збирає до святкового столу горішки та ялинкові зернятка. Веселі зайчики проводять останню репетицію танцю до вечірнього концерту, хитра лисичка чистить свою хутряну шубку, щоб бути на святі найпривабливішою. Тільки ведмідь-сонько не поспішає з підготовкою до новорічного свята. Він спить у теплому земляному барлозі.
  ІІІ. Після розминки команди «вирушають» у подорож. (Кожен наступний етап роботи починати умовним сигналом, наприклад, дзвіночком).
Слово вчителя. Неподалік від наших човнів плаває якась дивна пляшка. Капітанам команд надається право їх  дістати й відкоркувати. Вони повинні прочитати текст-послання, вписати літери, які розмило водою, та виправити, якщо необхідно, помилки.
Послання до капітанів.
   Корабель капітана Врунг..ля натрапив на нездола..у п..решкоду біля бухти Чорної. Вже третій день вел..чез..і хвилі забивають палубу. Страше..ий віт..р не дає пристати до бер..га.


Допоможіть, будь ласка, на кораблі знаходиться ці..ий вантаж.
Капітан Врунгель.
  ІV.  Завдання для команд: «Зійти сходинками», розв’язавши кросворд.








































































   1.Антонім до слова чорний.
   2.Вищий ступінь порівняння прикметника глибокий (проста форма).
   3. Прикметник від слова олово.
   4. Синонім до прикметника низький.
   5.Прикметник від іменника Запоріжжя.
   6.Найвищий ступінь порівняння прикметника зелений (проста форма).
  Примітка. Гравцям І команди зробити морфологічний розбір передостаннього прикметника, гравцям ІІ команди – останнього прикметника з кросворда.
  V.  Кожна команда одержує картку із завданням для естафети. На ній для кожного учасника гри записаний прикметник, від якого слід утворити просту форму найвищого ступеня порівняння.
Слова для І команди: білий, вузький, сумний, важкий, старий, круглий, ніжний, гіркий, ароматний, червоний, страшенний, гарний.
Слова для  ІІ команди: чорний, широкий, веселий, легкий, прозорий, далекий, солодкий, близький, величезний, синій, дорогий, блакитний.
   VІ. Гра «Збери плоди».


Слово вчителя. Увага! Перед нами – казковий острів з екзотичним рослинним і тваринним світом. Оскільки ми вже довго перебуваємо у подорожі,то настав час перепочити і поповнити запас прісної води. Я пропоную пристати до острова і залишити свої човни. Але що це? Нас тут зустрічають два чудернацькі дерева, віти яких переплелися. Придивимося ближче. Виявляється, що це фруктові дерева з достиглими плодами. Напевне, вже багато років плоди ніхто не зривав, і гілля від цього страждає.
    Я запрошую по одному учаснику від кожної команди. (Учні підходять до плакатаЮ на якому зображені казкові дерева з плодами). Ваше завдання – «зібрати» плоди, які належать лише одному з дерев. Виконати завдання допоможуть написи на плодах: плоди першого дерева є назвами прикметників вищого ступеня порівняння, а плоди другого дерева – назвами прикметників найвищого ступеня порівняння.
  VІІ. Творчий конкурс. Учитель пропонує учасникам обох команд написати листа рідним (другові) про незвичайну мандрівку. У листі необхідно максимально використати прикметники з часткою не.
  VІІІ. Слово журі. Підведення підсумків. Члени команди, яка здобула перемогу, одержують «візу» для постійного в’їзду до країни Прикметник.









 

Немає коментарів:

Дописати коментар