Обдарована дитина



2014 - 2015 н. р.
Тестові завдання 6 кл.
Варіант 1
І. Виконайте тестове завдання.
1.Виписати рядок, в якому в усіх словах є м’які приголосні:
А. Квітка, сімдесят, пиляти,сватати,зняти.
Б. Пильний, спокій, спокуса, земля, щавель.
В. Навіяти, розум, місто, рознести,склеїти.
Г. Фуфайка, яблуко, їхати, об’ява, йогурт.

2. Виписати рядок, в якому в усіх словах літери  я, ю, є позначають один звук:
А. Значення, помилитися, співає, помічниця, знання.
Б. Пляма, копієчка, малювати, краєзнавчий,м’ята.
В. Ляльковий, осідання, переїхати, сперечатися, малюк.
Г. Нянька, обвітрювати, пообіцяти, муляр, купатися.

3. Виписати рядок, в якому в усіх словах відбувається спрощення:
А. Радіс…ний, сер…це, студен…ський, кіс…лявий.
Б. Тиж…невий, щас…ливий, проїз…ний, пристрас…ний.
В. Турис…ський, аген…ство, шіс…сот, контрас…ний.
Г. Облас…ний, рідкіс…ний, швидкіс…ний, зап’яс…ний.


4. Виписати рядок, в якому в усіх словах відбувається уподібнення за дзвінкістю:
А. Бризки, ростити, безбережний, рясний, шипшина.
Б. Якби, анекдот, вокзал, молотьба, рюкзак.
В. Казка, хвоя, боротьба, березняк, житловий.
Г. Просьба, коробка, справжній, хоч би, розфарбувати.


5. Виписати рядок, в якому різні форми одного й того ж слова:
А. Теплий, тепленький, потепліло, теплиця.
Б. Полити, поллю, полий, полила.
В. Зелений, позеленіти, зелень, зелененька.
Г. Корінь, коріння, кора, кореневий.

6. Виписати рядок, в якому в усіх словах є закінчення:
А. Пальто, лісостеп, оберіг, вистежив.
Б. Леді, шимпанзе, зберегти, кафе.
В. Прибережний, обніжок, лісочок, приберегти.
Г. Високо, легко, багато, легкий

Варіант 2
І. Виконайте тестове завдання.
1 . Укажіть рядок, де у всіх словах відбувається спрощення:
А. Гіган..ський, зліс..ний, кіль кіс..ний
Б. Радіс..ний, пристра…ний, балас..ний
В.Виїз..ний, студен…ський, совіс..ний
Г. Жаліс..ний, проїз…ний, тиж…невий

2. Слова  перевести, правнук утворено способом творення:
 А. Префіксально-суфіксальним
Б. Префіксальним
В. Безафіксним
Г. Суфіксальний

3. При творенні іменників з  суфіксом –ин(а) суфікс –цьк- змінюється на :
А. –чч-                          Б. –щ-
В. –зьк-                         Г. –цьк-

4. Способом складання основ утворено слово:
 А. Перехід                    Б. Розіграти
В. Предобре                 Г. Всюдихід

 5. Разом пишуться слова:
А. Пів/юрти, пів/України
Б. пів/вікна, пів/на/шосту
В. пів/книжки, пів/міста
Г. Полу/ніч, пів/Місяця

6. через дефіс пишуться складні слова:
А. Добро/сусідський, низько/низько
Б. Науково/дослідний, школа/дитсадок
В. Гідро/масажер, науково/практичний
Г. Гео/логія, міні/спідниця


Варіант 3
І. Виконайте тестове завдання
1. Однакова кількість звуків і букв у всіх словах рядка:
А) бабуся, форма, вбирає
Б) яблуня, завдання, зброя
В) ательє, школяр, щітка
Г) ряст, любов, єдність

2. Літера е пишеться в усіх словах рядка:
А) м…даль, п…нал, мереж…во
Б) розж…ну, чер…вик, к…шеня
В) ап…льсин, д…ректор, д…станція
Г) л…вада, поп…лястий, тр…мтіти
3. Спрощення в групах приголосних на письмі відбувається в усіх словах рядка:
А) вартіс…ний, зихис…ник, шіс…надцять
Б) тиж…невий, очис…ний, доблес…ний
В) ціліс…ний, щас…ливий, пес…ливий
Г) корис…ний, турис…ський, чес…ний

4. Усі слова пишуться з апострофом:
А) черв…як, від…ємний, присв…чений
Б) комп…ютер, зав…язка, довір…я
В) жираф…ячий, моркв…яний, арф…яр
Г) ін….єкція, В…ячеслав, б…юлетень

5. Допущено орфографічну помилку у рядку:
А) бароко, панна, коллі
Б) брутто, Аполлон, голландець
В) комісія, апарат, Марокко
Г) вілла, піца, шасі

6. Позначте рядок, у якому всі слова утворено префіксальним способом:
А) заширокий, прибіг, переджнивний
Б) передбачити, підсніжник, перепис
В) запис, законний, провулок
Г) надзвичайний, прегарний, заморський










Варіант 4
І. Виконайте тестове завдання.
 1. Позначте рядок, у якому є слова, в яких кількість букв і звуків не збігається:
А. Розділити, зяблик, прямолінійний, рясний
Б. Прокинься, країна, узбережжя, мавпячий
В. Підкласти, розкритий, розбудити, відрізати
Г. Рутвяний, буряк, пляма, бюро

2. Способом складання основ утворено слово:
А. Приїжджий                       Б. Всезнайко
В. Розминутися                     Г. Переможний

3. Буквосполучення – шн- треба писати у слові:
А. Сма..ний                            Б. Торі..ній
В. Столи….ний                      Г. Ячє…ний
4.Разом пишуться слова:
 А. Пів/ Тернополя, полу/мисок
Б. Пів/вікна, пів/яблука
В. Пів/Криму, напів/віконце
Г. Пів/міста, пів/острова

5. Виділене слово утворено шляхом переходу з однієї частини мови в іншу в реченні:
А. Стоять дерева золоті, покупані в блакиті.
Б. Людське око бачить  глибоко.
В. Розумний научить, а дурний намучить.
Г. Розумну річ приємно слухать.

 6. Через дефіс пишуться складні слова:
А. Загально/народний, червоно/чорний.
Б. Науково/дослідний, сільсько/господарський
В. Гідро/масажер, науково/практичний
Г. Північно/східний, школа/дитсадок







Варіант 5
І. Виконайте тестові завдання.
 1. Позначте рядок, в якому всі слова пишуться разом.
 А. Вело/тренажер, багато/поверховий, синьо/окий.   
 Б.  Пед/училище, лікар/педіатр, п’яти/денка.   
 В. Мікро/автобус, різно/барвний, осінньо/зимовий.
 Г. Червоно/гарячий,  гори/цвіт, сон/трава.


2. У якому рядку всі іменники належать до ІІІ відміни?
     А. Совість,  мить, подорож, тюль.
     Б. Мати, милість, нежить, любов.
     В. Відповідь, річ, піч, честь.
     Г. Молодь, хмарність, літопис, січ.

3. Який фразеологізм є антонімом до вислову стояти як пень?
А. Стояти на власних ногах.
Б. Стояти на краю безодні.
В Сидіти склавши руки.
Г. Бігти стрімголов.

4. Можна утворити ступені порівняння від усіх прикметників у рядку:
    А. Блідий, лисий, червоний, ясний.
    Б. Тихий, хитрий, гарний, милий.
    В. Предобрий, білуватий, чесний, вузький.
    Г. Гнідий, веселий, мудрий, смачний.

5. У якому рядку іменники тільки чоловічого роду?
    А. Місіс, мадам, леді, кенгуру.
    Б. Шимпанзе, фламінго, поні, маестро.
    В. Кашне, кіно, меню, Сочі.
    Г. Конго, Онтаріо (озеро), аташе, журі.

6. Виберіть рядок, у якому всі слова є формами одного слова:
    А. Веселий, веселіший, найвеселіший, веселому, веселі.
    Б. Весна, весняний, веснянка,  провесна, весніти.
    В. Мова, прамова, мовити, мовлення, замовити.
    Г. Коса, косити, покоси, кошу.
                                                                                                (6б.)






Варіант 6
І.Виконайте тестове завдання.
1.Чоловічий рід мають усі іменники варіанта:       
а) фламінго, продаж, нежить, тюль;
б) кущ, воєвода, транзит, авеню;
в) сироко, броколі, меню, гінді;
г) фото, ранок, сигнал, Сибір;

2.Усі слова в рядку написані правильно:      
а) бенефіс, возз’єднання, дзвіниця, Мінюст;
б) бароко, іванофранківець, піцикато, ссавець;
в) брутто, овочесховище, суспільно-корисний, бовван;
г) Лондону, колосся, воєнно-стратегічний, міськом

3.Правильно записані форми кличного відмінка іменників у рядку:
а) пісне, князе, школярю, учителю;
б) Соломіє, женче, пастуше, доню;
в) курчата, панове, козаку, ноче;
г) бабусю, Катрусе, Ілле, знавче

4.Разом пишуться всі слова в рядку:
а) лісо/степ, пів/Луцька, напів/автомат;
б) жар/птиця, екс/чемпіон, пів/острів;
в) пів/години, трудо/день, перекоти/поле;
 г) важко/хворий, міні/футбол, людино/день

5.  Лише в однині вживаються всі іменники варіанта
а) інтервю, Говерла, маго, молоко;
б) Карпати, погода, віск, танок;
в) чоло, обличчя, листя, свердло;
г) сум, щастя, зерно, багаття

6.  НЕМАЄ лексичної помилки в словосполученні:     
а) моя автобіографія;
б) памятний сувенір;
в суверенна держава;
г) подарувати презент    





Варіант 7
І. Виконайте тестові завдання.
1. Звуків більше, ніж букв, в усіх словах рядка:
    А) яхта, ім'я, підв'язати, ящик;
    Б) миряни, вирубують, цікавлять, тінь;
    В) кількість, м'який, договір, літопис;
    Г) чисельник, юрист, завдання, джем.

2. Укажіть слово, у якому усі приголосні дзвінкі:
    А) світло;
    Б) подруга;
    В) боротьба;
    Г) персик.

3. Усі слова пишуться з апострофом у рядку:
    А) дит..ясла, пів..яблука, бур..я, з..їзд, довір..я;
    Б) краков..як, інтер..єр, кур..єр, б..юро, ф..юзеляж;
    В) п..єдестал, полум..я, ім..я, верхів..я, мавп..ячий;
    Г) підгір..я, розм..якнути, Стеф..юк, верф..ю, Лук..ян.   

4. Допущено орфографічну помилку в рядку:
    А) ад'ютант, більярд, Гюго, інтерв'ю, бюро;
    Б) бюджет, суб'єкт, Мольєр, компаньйон, комп'ютер;
    В) капюшон, об'єкт, медальйон, прем'єра, портьєра;
    Г) прем'єр, Кордильєри, мільярд, п'єса, Ривьєра.

5. Виділіть рядок, у якому подані різні форми одного слова:
    А) музика, музичний, музикант, музично;
    Б) мрія, замріяний, мрійник, мріяти;
    В) ліс, перелісок, лісник, лісовик;
    Г) дорога, дорогою, на дорозі, дороги

6. Укажіть рядок, у якому всі слова мають нульове закінчення:
    А) берег, бандероль, морозець, ключик;
    Б) кенгуру, давненько, рукавчик, ліворуч;
    В) кавун, м'яч, паркан, близько;
    Г) огірок, кріль, гриль, назад.





Варіант 8
І. Виконайте тестові завдання.
1. У якому рядку всі іменники належать до ІІ відміни?
А. Сонце, насіння, біль, батько.
Б. Тато, степ, нехворощ, тюль.
В. Рілля, суддя, січень, радість.
Г. Мавпеня, життя, честь, рідкість.

2. У якому рядку всі приголосні дзвінкі?
А. Дорога, степ, щастя, небо.
Б. Водограй, нарада, дуб, зілля.
В. Кран, будинок, крапка, брат.
Г. Дощ, зима, мороз, хмара.

3. У якому рядку у всіх словах відбулося спрощення приголосних?
А. Очисний, форпостний, перехресний, щасливий.
Б. Чесний, пристрасний, пісний, вісник.
В. Контрастний, випускний, проїзний, месник.
Г. Радісний, кістлявий, швидкісний, блиснути.

4. У якому рядку у всіх словах ставиться апостроф?
А. Мавп..ячий, перед..ювілейний, торф..яний.
Б. Між..ярусний, зв..ялений, медв..яний, харків..янин.
В. Розв..язано, черв..як, реп..ях, прем..єра.
Г. Н..юанс, ін..єкція, моркв..яний, духм..яний.

5. У якому рядку у всіх словах пишеться ь?
А. Міл..йон, киц..ці, нян..чити, різ..бяр.
Б. Піс..ня, кан..йон, дон..чин, ковз..ко.
В. Рибал..ці, т..мяний, уман...ський, ад..ю.
Г. Ад..ютант, він..єтка, ін..ший, ірпін..ський.

6. У якому рядку всі слова в орудному відмінку пишуться з подвоєнням приголосних?
А. Річ, галузь, мідь, подорож.
Б. Біль, ніч, тінь, папороть.
В. Любов, туш, жовч, щедрість.
Г. Честь, повінь, сіль, кров.




Варіант 9
І. Виконайте тестове завдання
1. Позначте рядок, у якому потрібно вставити букву И:
А. Плет…во, печ…во, вул…чка, Вас…н, мороз…во.
Б. Сон…чко, хуст…нка, пряд…во, міс…во, множ…на.
В. Дал…на, лож…чка, плащ…чок, Вал…н, с…лует.
Г. Стеж…чка, мар…во, криш…чка, пал…чка, круж…во.

2. Позначте рядок, у якому правильно утворені імена по батькові.
А. Миколайович, Ігоревич, Георгійович, Юрійович.
Б. Якович, Васильович, Андрійович, Валерійович.
В. Мефодієвна, Мефодійович, Леонтійович, Арсентієвна.
Г. Степанівна, Олексіївна, Захаровна, Кирилович.

3. Продовжіть твердження:
Голосні творяться за допомогою:
А. Голосу і шуму.
Б. Голосу.
В. Шуму.
Г. Шуму і голосу.

4. Позначте рядок, де в усіх словах є глухі приголосні:
А. Хвостик, куліш, волошка, галявина.
Б. Цвіркун, дубочок, зваба, краяти.
В. Лід, розділ, ложка, хитрість.
Г. Чашечка, пух, вогко, легко.

5. Позначте рядок, у якому всі слова мають таку будову: префікс, корінь, суфікс, закінчення.
А. Підлеглий, підзвітний, розквітлий, придорожній.
Б. Пречудовий, возз’єднання, ухвалений, наддніпрянський.
В. Прабатьківський, підфарбувати, провесінь, розлитий.
Г. Подарувати, сказаний,злетівши, закордонний, виліт.

6. Позначте рядок, де всі слова спільнокореневі:
А. Зоря, зорі, зорями.
Б. День, денний, денного.
В. Водити, підводний, водяний.
Г. Радість, радіти, безрадісний.








Варіант 10
 Виконайте  тестові завдання
1.Укажіть групу слів , у яких усі приголосні тверді:
     А  щогла, смуга,будинок,ковдра
     Б  сосна,огорожа,береза,пролісок
     В  яблуко,дорога,вудка,рибина
     Г  сорока, ярмо, стіл, город

2. .Укажіть групу слів , у яких усі приголосні дзвінкі:
     А жменя,зілля,дорога,книга
     Б  білка,морози,райдуга,злива
     В  гроза,дзвін,вокзал,грань
     Г  вікно, ручка, рушник, ложка

3.Укажіть словосполучення, у якому вжито слово , утворене шляхом переходу з однієї частини мови в іншу:
   А  черговий механік
   Б  вийшли з операційної
   В  військовий лікар
   Г  солодкий апельсин

4. Укажіть рядок,у якому в похідних словах немає помилок:
    А Петербург – петербурзький , Сиваш – сивашський
    Б Прага – празький , Буг – бугський
    В  чех – чеський , латиш – латиський
    Г  калмик - калмикський, Овруч – овруцький

5. Апостроф треба писати в усіх словах у рядку:
    А  Стеф…юк, духм…яний, кар…єра, надбрів…я
    Б  в…язкий, розм….якшити, об…їжджати, моркв…яний
    В  торф…яний, під…їзд, в…юн, верф…ю
    Г  мавп..ячий, бур..ян, св..ято

6. М’який знак треба писати в усіх словах у рядку:
         А  бліден…кий, готуют…ся, батен…ко, бояз…кий
          Б  ковал…ство, повід…, смугастіст…,близ…нюк
           В  піт…ма, піл…говий, творят…ся, близ…кий
         Г  т..мяний, дівчин..ці, волин..ський




Варіант 11
І. Виконайте тестові завдання.
1. У якому рядку всі іменники належать до ІІ відміни?
А. Сонце, насіння, біль, батько.
Б. Тато, степ, нехворощ, тюль.
В. Рілля, суддя, січень, радість.
Г. Мавпеня, життя, честь, рідкість.

2. У якому рядку всі приголосні дзвінкі?
А. Дорога, степ, щастя, небо.
Б. Водограй, нарада, дуб, зілля.
В. Кран, будинок, крапка, брат.
Г. Дощ, зима, мороз, хмара.

3. У якому рядку у всіх словах відбулося спрощення приголосних?
А. Очисний, форпостний, перехресний, щасливий.
Б. Чесний, пристрасний, пісний, вісник.
В. Контрастний, випускний, проїзний, месник.
Г. Радісний, кістлявий, швидкісний, блиснути.

4. У якому рядку у всіх словах ставиться апостроф?
А. Мавп..ячий, перед..ювілейний, торф..яний.
Б. Між..ярусний, зв..ялений, медв..яний, харків..янин.
В. Розв..язано, черв..як, реп..ях, прем..єра.
Г. Н..юанс, ін..єкція, моркв..яний, духм..яний.

5. У якому рядку у всіх словах пишеться ь?
А. Міл..йон, киц..ці, нян..чити, різ..бяр.
Б. Піс..ня, кан..йон, дон..чин, ковз..ко.
В. Рибал..ці, т..мяний, уман...ський, ад..ю.
Г. Ад..ютант, він..єтка, ін..ший, ірпін..ський.

6. У якому рядку всі слова в орудному відмінку пишуться з подвоєнням приголосних?
А. Річ, галузь, мідь, подорож.
Б. Біль, ніч, тінь, папороть.
В. Любов, туш, жовч, щедрість.
Г. Честь, повінь, сіль, кров.




Варіант 12
І. Виконайте тестове завдання.
1.     У якому рядку у словах кількість звуків відповідає кількості букв?
А  їдуть, край, розмір, вікно, юність
Б  краєвид, літера, сміятися, політ, півень
В  день, колос, боротьба, молитва, крило
Г  гриб, рядок, явір, бджола, поет

2.      У якому рядку в усіх словах відбувається уподібнення звуків?
      А  чесно, тести, рясний, дзюрчати, хвоя
      Б   вогко, книжка, грядка, списати, низько
      В  слива, зняти, постіль, сонце, тиждень
      Г  зчистити, розжарити, зшити, дочці, льотчик

3. У якому рядку в слові допущено орфографічну помилку?
      А свято, буряк, міжгір’я, бур’ян, кур’єр
      Б м’ясо, м’язи, з’їзд, буря, моркв ’яний
      В роз’яснити, дит’ясла, пів’яблука, підв’язати, розм’якшити
      Г з’єднаний, з’їхати, з’явитися, об’єм, під’їхати

4. У якому рядку на місці пропущеної літери слід писати И
      А  б…нт, з…гзаг, к…лограм, ц…клон, с…лует
      Б  ш…фер, ц…стерна, к…парис, к…моно, ф…рма
      В  д…зель, с…мпатія, к…ргиз, пс…лет, ж…рафа
      Г  Ч…каго, С…рія, ф…ніш, т…тан, ід…лія

5. У якому рядку всі слова мають нульове закінчення?
      А  вгору, по-українськи, вліво, добре, чесно
      Б  можливий, вільний, великий, день, хмара
      В  берег, блок, темінь, вечір, урок
      Г  стіл, покоси, саджанці, догляд, подати


6. В якому рядку всі слова є формами одного слова?
      А  полин, помилковий, полином, полиновому
      Б  рушник, рушники, рушниками, рушником
      В  писати, дописати, переписати, записати
      Г  багряний, багряніти, багряність, багряниця

Завдання з морфології. 6 кл.
Варіант 1
Розподіліть іменники ІІ відміни за групами.
Явище, мебляр, обрій, запис, малятко, перець, ледащо, горобець, різьбяр, плащ, сир, абажур, звір, богатир, герой, терен, м’яч, сніг, рахівник, тесляр, зілля, гвинт, Донець, інвентар.

Варіант 2
Виконати морфологічний розбір підкреслених слів.
Стало пахучим і свіжим  повітря після грози (А. Шиян)
Варіант 3
Дібрати іменники-синоніми ІІ відміни до поданих слів. 3-4 іменника ввести в речення.
Згода, оборона, атака, битва, вдача, відозва, зарплата, земля, покрівля,
криниця, курява, стіна, неволя, нива, тиша.

Варіант 4
Розподіліть подані іменники за відмінами. Ті, що не належать до жодної відміни, не виписуйте
Ущелина, обережність, рана, удав, вогнище, вартовий, мати, урок, кошеня, подвіря, осика, староста, згущуваність, імя, радість, джміль, кафе, лялька, оприскувач, осінь, племя, старанність, очерет, двері, весло, творчість, галузь.  


Варіант 5
Підібрати прикметники до іменників і записати словосполучення, наприклад: аташе — серйозний аташе.
Авто, бюро, мадам, леді, пані, шимпанзе, кенгуру, мсьє, попурі, шосе.
Варіант 6
Розкрийте дужки, запишіть правильно слова з пів-, введіть  у  речення   два  слова.
Пів (Львова), пів (Європи), пів (вікна), пів (уроку), пів (яблука), пів (кілометра), пів (аркуша), пів (осені), пів (хвилини), пів (острів).

Варіант 7
Запишіть іменники у кличному відмінку.
    Добродій Іванчук, пан господар, тато, Галина Іванівна, пані Наталія, добродійка Ярослава, тітка Марія.
Варіант 8
           Подані іменники поставити у формі родового відмінка однини.
Квартал, квартет, квиток, цвіт, керівник, келих, розрахунок, кран, плановик, кіловат, делегат, пан, мільйон, матч, зріст, оксамит, танк, жанр, футбол.

Варіант 9
Розкрийте дужки, запишіть правильно слова з пів-, введіть у речення два слова.
Пів (Львова), пів (Австралії), пів (місяця), пів (віку), пів (ящика), пів (кілометра),      пів (апельсина), пів (пустелі), пів (години), пів (життя).
Варіант 10
Запишіть прикметники, знявши риску.
    Південно/український, літературно/мистецькийй, військово/полонений, далеко/глядний, військово/морський, машино/будівний, загально/відомий, суспільно/корисний, лісо/степовий, жовто/гарячий,.


Варіант 11
Підберіть до іменників прикметники і створені словосполучення запишіть, враховуючи рід іменників.
Тбілісі, Чикаго,  кенгуру, кафе, леді, журі, ательє, маестро.
Варіант 12
Дібрати іменники-синоніми ІІ відміни до поданих слів.
    Оборона, атака, битва, вдача, зарплата, земля, покрівля, курява, неволя, нива, тиша, біда, криниця,  угода.            


Варіант 13
Розкрийте дужки, узгодивши рід іменника та прикметника.
Компетентн(ий) журі, широк(ий) авеню , швидк(ий) таксі, маленьк(ий) колібрі, кумедн(ий) шимпанзе, привітн(ий) портьє, вродлив(ий) фрау, багатолюдн(ий) Тбілісі, нов(ий) МТС, міжнародн(ий) ООН.






Варіант 14
Розподіліть іменники за відмінами:
Мати, плем’я, теля, бондар, Микола,  знання, матуся, сусіда, рілля,
дівча, дівчина, тиша, ніч, подорож, сирота, професор, радість, яблуко, яблуня, ведмежа, ведмедик, галузь, кров, сім’я.

Варіант 15
Перепишіть, уставляючи пропущені букви та добираючи з дужок велику чи малу літеру 
1. Сп..кла мама на (В, в)..ликдень біленькі паски. (Марійка Підгірянка). 2. Під (3, з)олотими (В, в)оротами мила малеча л..пече. (Б. Олійник). 3. Трамваєм дістанетесь до бульвару, а на бульварі і є кінотеатр «(М, м)ир». (М. Вінграновський). 4. Жив на світі цар (Г, г)о-рох, був у нього хлопчик (О, о)х. (Є. Гуцало). 5. З ч..реди вже незабаром наша (С, с)ива прийде. (П. Куліш).

Варіант 16
Випишіть  подані іменники у три колонки за групами: 1) тверда, 2) мяка, 3) мішана.
Буквар, освіжувач,  сонце, змія, миша, явище, айва, вязання, тесляр, двір, омана, ойкання, староста, донечка, професор, фабрика, огорожа, перемога, обєднання, товариш, варення, оратор.


Лексика, фразеологія  6 клас
Варіант 1
Замініть слово великий у всіх словосполученнях синонімами відповідно до його конкретного значення. Запишіть утворені словосполучення.
Великий вітер, велика гора, велика прірва, велике подвір’я, великий врожай, великий натовп, велика сім’я, великі діти, велика людина, велика ніч.


Варіант 2
Перебудуйте і запишіть речення, замінивши фразеологізми однослівними синонімами.
Математику треба знати як своїх п’ять пальців.
Не дій на нерви близькому своєму.
У недоброї людини життя немиле.


Варіант 3
Установіть відповідність між фразеологізмами – синонімами:
     А) намотати на вус;                          1) пройти вогонь і воду;
     Б) піднімати носа;                             2) іти у вогонь і воду;
     В) виходити сухим із води;              3) задирати голову;
     Г) водою не розлити;                        4) зарубати на носі.

Варіант 4
Розкрити значення омонімів і введіть їх у речення
лава, пара, потяг.


Варіант 5
До кожного з наведених фразеологізмів   доберіть слово-синонім.
Обвести навколо пальця,                      пустити червоного півня,
тримати камінь за пазухою,                 битися об заклад,
цокотіти зубами,                                      душа в п’яти пішла,
хоч у вухо бгай,                                       клювати носом,
дати березової каші,                                брати бика за роги.

Варіант 6
Дібрати антоніми до слів печаль, неволя, пахучий, стояти.
Розкрити значення омонімів ключ, коса, поле, ввівши їх у речення.


Варіант 7
Підберіть синоніми до запропонованих фразеологізмів.
Зразок: Передати куті меду – перестаратися.
Пекти раків –
Пустити червоного півня –
Пасти задніх –
На голові ходити –
Зчинити ґвалт –
І довбнею не добєш –
Варіант 8
Загальновживаними є всі слова рядка:
а) золотий, земля, вуйко, співати;
б) весілля, світлий, погляд, книга;
в) барвистий, кіно, часто, пілігрим;
г) десниця, влада, премєр, співаючи;
д) приїзд, синій, переказувати, аваль

Варіант 9
До кожного лексичного значення багатозначного слова холодний доберіть антоніми:
   Холодний день –
   Холодна страва –
   Холодний погляд –

Варіант 10
Записати в першу колонку загальновживані слова, а в другу — діалектні.
Клас, бульба, плай, хата, ліс, банувати, сумувати, хижа, когут, господар, файний, гарний, ґречно, розвага.

Варіант 11
Дібрати синоніми до слів
примхливий, безмежний, бігти, хвилюватися.

Варіант 12
Перекладіть слова українською мовою:
Неделя – …                                           Эхо – …
Свадьба -…                                           Следующий – …
Лечить - …                                             Место - …
Невеста - …                                           Больница - …
Кошелек - …                                          Красивый - …

Варіант 13
Фразеологізмами є всі вислови, ОКРІМ
а) викинути за борт;
б) викинути з голови;
в) викинути з хати;
г) викинути на вітер;
д) викинути фокуси

Варіант 14
До поданих слів  доберіть синоніми:
1.     Вільний;
2.     Ароматний;
3.     Інтелігентний.





Варіант 15
 Знайдіть та випишіть антонімічні пари у поданих реченнях.
1.Одна гора високая, а другая низька, одна дівка далекая, а другая близька.
2. Багато говорити, та мало слухати.
3. З праці – радість, з безділля – смуток.
4. Маленька праця краща за велике безділля.
5. Тупий серп гірше гострого руку ріже.
6. Вчення в щасті украшає, а в нещасті утішає.
7. Чорний мак, та смачний, а біла редька, та гірка.
8. Колос повний до землі гнеться, а пустий до гори пнеться.
9. Краще з розумним загубити, як із дурним знайти.
10. Де щира праця – там густо, а де лінь – там пусто.


Варіант 16
 Установити відповідність між фразеологічними синонімами.
1. У рот води набрати;
2. Верзти нісенітницю;
3. З легким серцем;
4. Крутитися як білка в колесі;
А. Говорити беззмістовно;
Б. Ні пари з уст;
В. Бути постійно зайнятим;
Г. Без роздумів, без тривоги;
Д. Бити тривогу.


Варіант 17
     Закінчіть речення фразеологічними зворотами.
    Схожі ми з сестрою як… Що йому не кажи, йому все як… Їх було так багато хоч… Раптовий приїзд сина був як… Берегти здоров’я треба як…


Варіант 18
Складіть речення із запропонованими фразеологізмами, поясніть їх значення.
Дивитися крізь пальці, висмоктати з пальця, і пальцем не кивнути. 


Варіант 19
 Установіть відповідність між фразеологізмами – антонімами:
а) язик підвішений, подати голос;
б) обливатися потом, двох слів не в’яже;
в) пасти задніх, бити байдики;
г) ні пари з уст, мов у воду опущений;
д) землі не чути під собою, тримати першість.

Варіант 20
Із поданих слів скласти синонімічні групи.
Сильний, журливий, задушевний, дужий, печальний, щирий, рослий, великий, потужний, сумний, високий, говорити, балакати, чуйний, казати, невтішний, розмовляти, міцний, сердечний
Варіант 21
Установіть відповідність між фразеологізмом і відповідним йому словом-синонімом.
    1)Ледарювати;             А) Кинути оком;
    2)базікати;             Б) воду в ступі товкти;
    3)оглянути;            В) байдики бити;
    4) дешевий;                  Г) ляси точити;
    5) пізно;                        Ґ) як кіт наплакав;
    6) мало.                        Д) ціна – ламаний гріш;
                                          Е) у свинячий голос.

Варіант 22
Установіть відповідність між фразеологізмами – синонімами:      
а. намотати на вус;
б. жити як сир у маслі;
в. знайти спільну мову;
   г. піддавати жару у вогонь;
   ґ. велика цяця.
1.     доходити згоди;
2.     птах високого польоту;
3.     докинути хмизу у жар;
4.     жити як у Бога за пазухою;
5.     зарубати на носі.

Варіант 23
Позначте рядок із фразеологізмом, що є синонімічними до виразу «бити байдики»:
А.  Зуби з’їсти; побувати в бувальцях; пройти крізь вогонь і воду;
Б. Ловити гав; давати горобцям дулі; м’яти ханьки;
В. Купатися в золоті; жити, як вареник в маслі; жити, як бобер у салі;
Г. Продавати зуби; справляти смішки; заводити хахоньки та хихоньки.

Варіант 24
 Знайдіть помилку у наведених словосполученнях, виразах. Запишіть їх правильно.
    Доглядати за дитиною, вибач мене, я вибачаюсь, ми пробачаємось, хворий грипом, знущатися з тварин, зрадити батьківщині.

Варіант 25
 Поясніть, що означають фразеологізми.
Точити теревені — ...
Не тепер, а в четвер — ...
Хата моя скраю — ...
Задніх пасти — ...
Носом крутити — ...
Допікати до живого -…
Пекти раків -…
Правити теревені -…
Пасти задніх -…
Бити байдики - …


Варіант 26
Поясніть фразеологізми:
А.Пекти раків; Б.Душа в п’яти ховається; В.Товкти воду в ступі;
Г.Дати драла;
Д.Бити байдики.
Варіант 27
Закінчити речення за допомогою фразеологізмів, поданих у довідці.
Місто своє знає як …
Нові будинки  ростуть як…
Крутиться зранку до вечора як…
Схожі ми з сестрою як…
Що йому не кажи, йому все як…
Приїзд давніх друзів був як…
Дощу цієї весни було мало як…
Після хорошої зарядки сон як…
Коли ми піднялися на гору, село було видно як…
Дізнавшись, що починається футбол, Сашко як…
Довідка. На долоні гриби, після дощу, дві краплі води, свої п’ять пальців, муха в окропі, з гуски вода, вітром здуло, сніг на голову, кіт наплакав, рукою зняло.

Варіант 28
 Установіть відповідність між фразеологізмом і відповідним йому словом-синонімом.
    1)Ледарювати;             А) Кинути оком;
    2)базікати;               Б) воду в ступі товкти;
    3)оглянути;                 В) байдики бити;
    4) дешевий;                  Г) ляси точити;
    5) пізно;                        Ґ) як кіт наплакав;
    6) мало.                        Д) ціна – ламаний гріш;
                                          Е) у свинячий голос.

Варіант 29
Знайдіть помилку у наведених словосполученнях, виразах. Запишіть їх правильно.
    Доглядати за дитиною, вибач мене, я вибачаюсь, ми пробачаємось, хворий грипом, знущатися з тварин, зрадити батьківщині.
     V. До наведених діалектних слів доберіть літературні відповідники.
Хібарка,когут,люстерко,верето,пательня,вивірка,гладилка,газда,вуйко.
2. До наведених слів іншомовного походження доберіть українські відповідники. Із виділеними словами складіть речення.
Візит,фронтон,шофер,аномалія,дефект,аромат,горизонт,гарнізон.

   Варіант 30
Відредагувати речення, замінивши однокореневі слова синонімами.
Ледар усе життя ледарює.
Тільки нероба нічого не робить.
Школярі прийшли до школи.
Батьки вчать нас любити Батьківщину.


Завдання з синтаксису та пунктуації  6 кл.
Варіант  1
Із поданих сполучень слів випишіть словосполучення.
    Рідна мова, шанувати батьків, прийшла осінь, миліший від усіх, буду працювати, написав правильно, найбільш старанний, брат і сестра, веселе свято, незважаючи на мороз, віддав однокласнику, курличуть журавлі.

Варіант  2
Скласти і записати із слів прислів’я. Визначити в складених реченнях граматичні основи.
а) Хліба, а, слово, на, бережи, обід, на, відповідь.
          б) Не, горобець, випустиш, слово, спіймаєш, не.

Варіант  3
Спишіть, розкриваючи  дужки і ставлячи, де треба, пропущені  букви та розділові знаки.  У першому, третьому  та шостому  реченнях підкресліть граматичні  основи.                  
                                                   Синичка
          1. Синичка на зиму (не)засинулаі (не) відл…тіла. 2. (Не) заснула тому (що)  взагалі ніхто (з) пташок (не) хотів ховатися (в) темні нори та зас…нати. 3. Але (й)  відлітати вона  (не) хотіла. 4. Ти замерзн…ш тут чепурушко казали солов…ї  які відлітали найраніше. 5. Це були найкращі  співці  (в) лісі і напевно вони так поспішали бо боялися за свої голоси. 6. Л…тімо швидше з нами ! 7. Ти вмреш з голоду під снігом нічого (не) знайти говор…ли журавлі.8. Я маленька мені небагато треба подумала с…ничка.





Варіант  4
Поставити правильно розділові знаки.
1.І над водою і над гаєм   кругом, як в  усі, все мовчить (Т. Шевченко ) .
2. Мовчи язичку дістанеш паляничку (Нар. тв.).
3. В сінях на щастя не було стелі (І. Нечуй - Левицький).
4 . Ой на морі хвиля грала сумно дівчина співала у долині роса впала, поламала цвіт (П. Воронько).


Варіант  5
Перепишіть, поставте розділові знаки:
  1.Світе тихий краю милий моя Україно. За що тебе сплюндровано, за що мамо гинеш( Тарас Шевченко)
   2.Берегиня любий мій синочку- це наша оселя.( Василь Скуратівський)

Варіант 6
Спишіть, ставлячи, де потрібно, пропущені букви  та  розділові знаки.  У  першому, другому  та  шостому   реченнях підкресліть граматичні основи.                  
       1. Заснув юн…к і скоро бач…ть сон.  2. Снит…ся йому ч…рівний ранок а сам він іде лісовою сте…кою.  3.  Тут і там показали свої сині очка проліски, пох…тали  білими дзвінок…чками конвалії. 4. Юнак зірвав кіл…ка  ст…бел  понюхав вд…хнув аромат в…сни і кину в на землю.  5. Хлоп…ць  мав  л…щиновий прутик у руці і знічев…я стинав ним в…юшечки пр…дорожніх рослин. 6. Замахнувся було на рома…ку  та почув. 7.  Спинися що роб…ш .  8. Рома…ка також ж…ва  істота. 9. Мабу…ь пр…чудилось подумав юнак але вже не ч…пав рома…ки. 

Варіант  7
Скласти речення за поданими схемами:
1)   Означення, підмет, присудок, додаток.
2)   Обставина, означення, підмет, складений дієслівний присудок.
3)   «П?-а, - п».
4)   А: «П?»

Варіант  8
Поставте розділові знаки:
1.Голубонько люба зіронько ясна  о, як же я стужився за тобою.( І. Кочерга)
2.Дозволь мені мій вечоровий світе упасти зерням  в рідній борозні
( В.Стус)

Варіант  9
Поставте  розділові знаки:
1.Весно – слов’янко синьоока тобі мої пісні складаю.  ( Б. І . Антонич)
2.Луги луги пропахлі снігом прілим,  чи ви в мені впізнали земляка? 
( Василь Симоненко)
Варіант 10
Перепишіть, розставляючи пропущені розділові знаки.
1. Умий личко перепеличко! (О. Довгий).
2. Журавлику мій сірий ти вже летиш у вирій? (Т. Майданович).
3. Куди ви летите мої високі птиці? (Б. Олійник).
4. Сіла пташка на шипшину. Не вколись моя пташино! (Л. Біленька).

Варіант 11
Підкресліть головні та другорядні члени речення:
1.    Поезія- це праця зрима, думка смілої весни. ( Максим Рильський)
2.    Земля на прощання всміхнулася і потемніла ( Панас Мирний)
3.    Спить нагорьована  за день земля сторожко і важко.( Р. Чумак)

Варіант 12
Перепишіть текст, розставте розділові знаки, визначте головні та другорядні члени речення.
    Запорожці народ що нічого не боїться. Були серед козаків люди різні шевці кравці ковалі гончарі столяри. Розводили вони і городину капусту і кавуни дині і огірки. Козаки люди талановиті. Серед них були і співці і музиканти і поети і танцюристи. Грали козаки на ваганах на басах на цимбалах на сопілках на кобзах.

Варіант 13
Підкресліть головні та другорядні члени речення
1.Поезія- це завжди неповторність.  (Ліна Костенко)
2. Вік стоятимуть біля броду посивілі верби-матері. ( Василь Симоненко)
3. Школа залишиться в пам’яті кожного з нас.

Варіант 14
Виконати синтаксичний розбір речень.
Довго спали вітри у ярах на припоні(В. Симоненко).
І ось вперіщив дощ, зашумів над полями, над пасікою (В. Приходько).
Вовка пастухом не ставлять(Нар. творчість).
Варіант  15
Запишіть речення. Поставте потрібні розділові знаки. Підкресліть члени речення, визначте частини мови.
         У степу скрекотіли веселі коники співали дзвінко пташки яструби кружляли у блакитному небі.

Варіант  16
Закінчіть народні прислів’я. Поставте розділові знаки.
1.Життя не має ціни але воля…  2. Спілкуйся з тими хто може. 3. Труднощі мучать зате… 4. Природа дала один рот і два вуха щоб більше… 5.Найдорогоцінніші метали дістаються передусім тому хто … 6. Вір своїм очам а не …
Варіант  17
Запишіть речення. Підкресліть члени речення, визначте частини мови.
         Уночі все небо над плавнями всіється дивовижно яскравим зорями.


Варіант   18
Переписати речення, поставивши розділові знаки. Зробити синтаксичний аналіз речення.
Тиша була наповнена всякими звуками і дзвінкою піснею жайворонка і дзизчанням польових мух  і тихим мелодійним шелестінням стиглого жита.

Варіант   19
Перепишіть текст, розставте розділові знаки, визначте головні та другорядні члени речення.
    Запорожці народ що нічого не боїться. Були серед козаків люди різні шевці кравці ковалі гончарі столяри. Розводили вони і городину капусту і кавуни дині і огірки. Козаки люди талановиті. Серед них були і співці і музиканти і поети і танцюристи. Грали козаки на ваганах на басах на цимбалах на сопілках на кобзах.





Варіант  20
Підкресліть головні та другорядні члени речення:
1.    Поезія це свято і любов.( Ліна Костенко)
2.    Замовкло поле стоголосе в обіймах золотої мли. ( Максим Рильський)
3.    Барвінок слався по землі м’яко і лагідно, блищав синіми очима.
( Євген Гуцало)
 Варіант  21
Перепишіть речення, підкресліть у них усі члени речення. Які члени речення називаються однорідними?
 1. Сиплеться, осипається листя. Плаче і посміхається крізь сльози осінь. (М. Стельмах). 2. Світить, та не гріє сонце золоте. (Я. Щоголів). 3. З вітром злинули під хмари сірі гуси і качки. (С. Черкасенко). 4. Від сонця та світла дуби сонні мліють. (О. Довгоп'ят). 5. На доріжки й трави падають листочки бурі й золотаві. (К. Переліска). 6. Червонясте, золотисте опадає з кленів листя. (/. Блажкевич).
5. Соловейку маленький У тебе голос тоненький. (Народна творчість).
6. Станьте птахи на коліна! Заздріть півневі півні! Він співає солов'їно голосні свої пісні. (В. Симоненко).

Варіант  22
З  поданих слів та словосполучень утворіть розповідні, питальні, й окличні речення. Відтворіть зв’язний текст.
Осінь , відлітають журавлі, чи повернуться, дні ясні, похмуре небо, листя кружляє, дерева голі, осипається, сизі тумани, холодні дощі, стеляться, йдуть, сонце визирнуло, веселий промінь, кинуло раптом, сумно курличуть, посміхнулась природа, висить над землею, стала золотою , стоять.   

Варіант  23
Завдання з синтаксису і пунктуації.
Поставити розділові знаки
1.    Про що ти задумалася Світлано іноді запитувала у неї мати
2.    Де там сонце запитав Іван Бо мені не видно
3.    Семенко запитав Татусю тобі потрібна моя допомога
4.    І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю і дитинство й розлука й твоя материнська любов.
5.    Луки гори темні садки все зелене і принишкле
Варіант  24
Запишіть текст, вставляючи розділові знаки та пропущені букви.  у кожному реченні визначте граматичну основу.   
Уранці коштовним  камі…ям м…р…хтить усе навкруги. Зб…рає в…сна у свій кошик срібні крап…льки роси хоче вмити своє миле личко. Наві…ь гриб знімає свого кап…люха вітає красуню. Озеленила дбайлива господарка лис…я кленів пофарбувала голубою акваре…ю небо
 пі…синила у ставку воду одягла черешні в білу фату.



Варіант  25
Випишіть словосполучення, складіть з ними речення.                                      Любити й берегти,  наді мною, співати вголос, зустрічати вранішнє сонце, буду писати, мріяти про щастя, дощ і вітер, рядки вірша.
                                                                                              (8б.)


Варіант   26
Запишіть текст і підберіть заголовок. У кожному реченні ви­значте граматичну основу. Випишіть усі словосполучення з другого речення і розберіть їх за будовою.
Синіє небо. На ньому золоте сонце сипле скрізь гарячими блискучими бризками. По шляху біжать струмочки. Вони дзве­нять, підстрибують, танцюють, весело про щось буркочуть. Запишався проти сонця гай. Дерева стоять у блискучих крап­лях, як у дорогому намисті. Густішою стіною сплелося жито. Поміж його стеблами синіють волошки, жевріють голівки го­рицвіту, гудуть бджоли. Високо в небі кричить чайка.




Завдання з літератури  6 кл.


Варіант 1
Установіть відповідність між назвою твору та його жанровим різновидом.
1.     Оповідання               А М. Вороний «Євшан-зілля»
2.     Вірш                          Б  Леся Українка «Мрії»
3.     Поема                        В О. Довженко «Зачарована Десна»
4.     Кіноповість               Г С. Черкасенко «Маленький горбань»

Варіант 2
Встановити відповідність
1.       Художній засіб, яким закінчується кожна строфа у пісні “Ой у лузі червона калина похилилася”.
2.       Який художній засіб ужитий у виразах “Україна зажурилася”, “вітер... прославить... січових стрільців”?
3.       Як називається художній засіб: “добрий рід”, “золотий лан”, “широких степів”?
4.       Який художній засіб використано: “Ой щоб воно спало і спати хотіло, як квіт, червоніло”?
А. Порівняння;
Б. Анафора;
В. Рефрен;
Г. Епітет;
Д. Метафора.


Варіант 3
Установіть відповідність між висловом, що характеризує героя, та самим цим героєм.
А) Пастушок («Казка про яян»);            
Б) хлопчик-фігурка («Хлопчик-фігурка, який задоволений собою»);
В) Дід Семен («Зачарована Десна»);
Г) Павлик («Маленький горбань»);
Д) Сусід («Кольорові миші»).
1.     «Сам лагідний, сумирний, він давно не міг зрозуміти, від чого все те лихо, і воно завжди лякало його»;
2.     «Він був наш добрий дух лугу і риби. Гриби й ягоди збирав він у лісі краще за нас усіх і розмовляв з кіньми… - а усім живим, що росло і рухалося навколо»; який задоволений собою»);
3.     «Я візьму тебе за плечі, і ми разом подамося далі. Я хочу, аби ти бодай перед смертю дихнув свіжим повітрям»;
4.     «Я задоволений собою! Я давно не отримую знаків окликів! Тільки істота, що задоволена собою, може це зробити».


Варіант 4
 Авторами пісні – гімну «Ще не вмерла України…» є:
а) Т.Шевченко і М. Лисенко;
б) П. Чубинський і М. Вербицький;                                     
в) А.Малишко і П.Майборода. 

Варіант 5
 Твір Е. Андієвської «Казка про яян » є:
а) фантастичною казкою;
б) байкою;
в) казковим оповіданням;
г) казкою – притчею.

Варіант 6
Я і світ( Ліна Костенко, Євген Гуцало, Ірина Жиленко,Ігор Калинець, Емма Андієвська)

 1. У якому з віршів Ліни Костенко змальовується пейзаж?
  А «Пісенька про космічного гостя»
  Б «Кольорові миші»
  В «Дощ полив»
  Г «Крила».

 2. З якого вірша Ірини Жиленко ці рядки
    « І в довгі засніжені ночі нашіптує дітям казки»?

  А «Гном у буфеті»
  Б  «Підкова»
  В  «Жар – птиця»
  Г  «Писанки»

 3. Яке релігійне свято супроводжується традицією розписування яєць?
  А Різдво
  Б Великдень
  В Трійця
  Г Новий рік

1.     Чому « гостре почуття неприязні пронизало Альтова» під час розмови з хлопчиком Женьою?
  А Йому не сподобалося спілкуватися з хлопчиком.
  Б Хлопчик почав його дратувати своїми фантазіями.
  В Цей школяр був обдарованіший,ніж справжні майстри.
  Г Побачив у хлопчикові талант.

2.     Назвіть художні засоби, які використав Ігор Калинець у поезії « Писанки».
За кожну відповідь 2 б.



  Варіант 7
Установіть відповідність між висловом і персонажем, якому цей вислів належить.
1.     «Не треба забирати.»                             А Сашко («Зачарована Десна»)
2.     «Давай влаштуємо бій биків.»             Б Федько («Федько-халамидник»)
3.     «Держись, Только! Я зараз
буду коло тебе.»                                     В Ява («Тореадори з Васюківки»)
4.     «Тату, гляньте, лев.»                              Г Павлик («Маленький горбань»)

5. Персоніфікація                     
Д Уподібнення речей, явищ, рослин людським якостям                           

Варіант 8
Установіть відповідність між назвою твору та його автором.
      1) Олександр Кониський;                                  А) «Підкова»;                                 
      2) Спиридон Черкасенко;                                  Б) «Євшан-зілля»;
      3) Микола Вороний;                                           В) «Молитва»;
      4) Ірина Жиленко.                                               Г) «Маленький горбань».



Варіант 9
Події в кіноповісті  «Зачарована Десна »  розгортаються в такій послідовності:
а) перші Сашкові відвідини школи – зустріч із левом біля Десни – повінь у селі  - прокльони баби Марусини за вирвану  Сашком моркву
 б) прокльони баби Марусини за вирвану Сашком моркву – повінь у селі – зустріч із левом біля Десни – перші Сашкові відвідини школи.
в) зустріч із левом біля Десни – повінь у селі – прокльони баби Марусини за вирвану Сашком моркву – перші Сашкові відвідини школи.



Варіант 10
Пригоди і романтика ( Всеволод Нестайко,Віктор Близнець, Ярослав Стельмах )
   1.Укажіть автора повісті «Тореадори з Васюківки»
    А  Віктор Близнець,.
    Б  Всеволод Нестайко.
    В  Ярослав Стельмах.
    Г  Ліна Костенко.

    2.Укажіть назву твору, з якого взято подані рядки
     «-Скажіть,які молодці, - дивувалась бібліотекарка,коли ми втретє прийшли міняти книжки...»
    А «Тореадори з Васюківки».
    Б « Звук павутинки».
    В «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера».
    Г « Олень Август»

   3. Яка книжка була включена  1979 р. до Особливого
Почесного списку Г.-К. Андерсена?
    А « Тореадори з Васюківки».
    Б « Звук павутинки».
    В « Митькозавр з Юрківки. Або Химера лісового озера».
    Г « Олень Август».

  4. Що означає слово «тореадор»?
    А Учасник кориди.
    Б Пастух.
    В Розбійник.
    Г Боксер.

  5. Що означає фразеологізм «дав дриза», вжитий автором у тексті?
   А Швидко втікати.
   Б Сильно злякатися.
   В Бути щедрим.
   Г Червоніти

3.     На якій підставі Ява називає себе й Павлушу «хлопцями з фантазією»
За кожну відповідь 2 б.





Варіант 11
З якого твору взято ці  рядки і хто його автор?                                                                     
Було колись в Україні –                                                                                                                                                          Ревіли гармати;                                                                                                                                                                                          Було колись  - запорожці                                                                                                                                                       Вміли панувати.
а) Т. Шевченко «Тарасова ніч»;
 б) М.Вороний «Євшан – зілля»;                                       
  в) Т.Шевченко «Іван Підкова».




Варіант 12
Установіть відповідність
Герої кіноповісті «Зачарована Десна»
1.     батько
2.     дід
3.     баба Марусина
а) Вона була малесенька й така прудка, і очі мала такі видющі й гострі, що сховались од неї не могло ніщо у світі. Їй можна було по три дні не давати їсти. Але без прокльонів вона не могла прожити й дня.
б) … З нього можна було писати лицарів, богів, апостолів, великих
чених чи сіячів – він годивсь на все…
в) … Більш за все на світі любив він сонце… любив кашляти. Кашляв він часом так довго й гучно, що
стільки ми не старалися, ніхто не міг його як слід передражнити…
г) … Старий уже, нервовий і сердитий, очевидно, чоловік, носив золоті ґудзики й кокарду. Він здавався мені величезним паном, не меншим од справника чи судді.


Варіант 13
Пісня «Ой у лузі червона калина похилилася» належить до:
а) стрілецьких пісень;
б) купальських пісень;
в) веснянок.

Варіант 14
Установіть відповідність
Художній засіб                                                        Приклади
1. повторення                                         а) Був сірий день. І сірий був сусід.
2. епітети                                                  І сірий стіл. І сірі були двері.
3. метафори                                              б) … кажу давно, кажу, у Вишгороді   
                                                                  підсудна Анна стала пред судом.
    в) … вони були нормальні і здорові,  а ця чаклунка збила їх з пуття.
                                                                  г) Два рази хукнув писар на печать.
                                                                  Сиділа тихо дівчинка на лаві.


Варіант 15
Встановити   відповідність між терміном та його визначенням:
1. Троп                                     
А Розповідний твір, у якому життя змальовується  у формі авторської оповіді про людей та їхні вчинки
2. Строфа                                
Б Слово чи вислів, ужиті у переносному образному  значенні.
3. Символ                               
В Група віршованих рядків, об`єднаних змістом і порядком римування, який повторюється у творі.
4. Епічний твір                        
Г Умовне означення якогось одного явища чи поняття іншим  подібним, щоб стисло та яскраво передати якусь ідею.

Варіант 16
Відтворіть послідовність подій у поемі М. Вороного «Євшан-зілля».
   A) «І пішов гудець в дорогу»;                                                                                              
   Б) «Байраками та ярами... в рідний степ, у край веселий простували, поспішали»;
   B) «Князь Володимир взяв його під час походу з ясиром в полон»;
   Г) «Затремтів, очима блиснув і зірвавсь на рівні ноги».


Варіант 17
 Установіть відповідність між висловом і персонажем, якому цей вислів належить.
1.     «А що ти, горбатий, робиш?»             А Захарко («Маленький  горбань»)
2.     «Куди тобі, бодай тобі
 ноги повсихали»                                     Б Федько («Федько-халамидник»)
3.                 «Біжи подивись, як мама пустять»   В Ява («Тореадори з Васюківки»)
4.                 «Оджени свою Маньку вбік,
щоб не заважала»                             Г Прабаба Марусина  («Зачарована                                                                     Десна»)




Варіант 18
Хто з химерних мешканців жив у хатині героя повісті «Звук павутинки»?
а) Ніна;
б) Сопуха;
в) Рекс.


Варіант 19
Установіть відповідність між літературними творами та їх авторами.
1.     «Дощ полив»                       А Л. Лепкий
2.     «Гей, видно село»               Б Т. Шевченко
3.     «Зачарована Десна»           В Л.Костенко
4.     «Іван Підкова»                    Г О. Довженко

Варіант 20
Установіть відповідність між героями та назвами творів.
1. Сашко                               А  В. Винниченко «Федько-халамидник»
2. Толя                                  Б  Л. Костенко «Кольорові миші»
3. Павлик                              В  О. Довженко «Зачарована Десна»
4. Анна                                  Г  С. Черкасенко «Маленький горбань»

Варіант 21
Установіть відповідність між названим предметом (особою, дією, явищем) та обрядовими піснями, у яких ця назва згадується.
1) Цвіт папороті;                              А) Колискові;                   
2) святий Миколай;                         Б) жниварські;
3)  коте, коточок, ладусе                  В) купальські;   
4)  женчики.                                      Г) щедрівки.     

Варіант 22
Адам і Ленд назвали річку:
а) Жаб’яча;
б) Лопотиха;
в) Тиха;
г) Скарбна.


Варіант 23
Загадково прекрасна і славна давнина України
1.Кому колядники просять «дарувати літа щасливії» в колядці «Нова радість стала»?
 А  Дівчатам і парубкам .
 Б  Усім людям, що живуть у їхній місцевості.
 В  Господарям і славній Україні.
 Г  Батькам.

2. Кого прославляє пісня «Ой хто,хто Миколая любить» ?
 А  Дітей, які хочуть, щоб до них прийшов святий Миколай .
 Б  Селян та їхню роботу на полі. 
 В  Святого Миколая –чудотворця.
 Г  Слухняних дітей.

3. Яка з поданих пісень є веснянкою?
  А  «Застеляйте столи та все килимами, Радуйся..»
  Б  Ой хто, хто Миколая любить».
  В  «Ой кувала зозуленька».
  Г  «Заплету віночок».

4        Яка з наведених пісень належить до русальних?
     А  «Там у полі криниченька».
     Б  «Заплету віночок».
     В  «Ой весна, весна-днем красна»
     Г  « Нова радість стала».
5.       Що прославляється у жниварських піснях ?
А  Мужність женців.
Б  Хліборобська праця .
В  По-святковому накриті столи.
Г  Щедрий урожай.

6.       До якого виду народних пісень належать колядки і щедрівки? Які художні засоби найчастіше вживаються в колядках і щедрівках.
                                               За кожну відповідь 2 б.

Варіант 24
Установіть відповідність між героями та назвами творів.
1.     Захарко                    А Є. Гуцало «Олень Август»
2.     Спірка                       Б О. Довженко «Зачарована Десна»
3.     Дід Семен                В В. Винниченко «Федько-халамидник»
4.     Женя                         Г С. Черкасенко «Маленький горбань»




Варіант 25
Установіть відповідність між назвою твору та його жанровим різновидом.
1.     Оповідання                            А Т. Шевченко «Думка»
2.     Вірш                                         Б В. Нестайко «Тореадори з Васюківки»
3.     Повість                                    В «Нова радість стала»
4.     Пісня                                        Г Є. Гуцало «Олень Август»



Варіант 26
Установіть відповідність між визначенням та терміном.
1. Повчальне алегоричне оповідання
з чітко висловленою мораллю.                               А Ритм
2. Поєднання красного письменства й кіно.         Б Троп
3. Слово чи вислів, ужиті в переносному,
образному значенні.                                                В Кіноповість
4. Співзвучне закінчення слів у
віршованих рядках.                                                   Г Притча

Варіант 27
Загадково прекрасна і славна давнина України(пісні літературного походження,Микола Вороний,Тарас Шевченко)
1.Гімн - це  
     А Величальна пісня,у якій воздається хвала Богові та господареві землі- Людині.
     Б Величальна пісня на честь держави,героя або визначної події.
     В Величальна пісня, що виконується під час обрядів.
     Г Урочиста пісня на честь приїзду видатних осіб.

 2. Хто є автором тексту Державного Гімну України ?
    А  Павло Чубинський.
    Б  Тарас Шевченко.
    В  Олександр Кониський.
    Г  Богдан Лепкий.

  3. Яку пісню в Україні використовують як народно- церковний гімн?
   А  С. Чернецького, Г.Труха «Ой у лузі червона калина похилилася» .
   Б  О. Кониського, М.Лисенка «Молитва».
   В  П .Чубинського,М.Вербицького «Ще не вмерла Україна».
   Г  В. Діденка «На долині туман».

  

4. Укажіть назву «.оповідання,Що зворушує в серці Найсвятіші почування»
    А  «Думка».
    Б  «Євшан – зілля».
    В  «Іван Підкова».
    Г  «Тарасова ніч».
  5. Укажіть назву твору, в якому «Веселая, сміючись, мати,. Цілує діда і дитя,Аж тричі весело цілує».
   А « І досі сниться під горою».
   Б «Думка».
   В «Іван Підкова»
   Г «Заповіт».
 
    6.Що таке патріотизм? Чи можна вважати авторів стрілецьких пісень патріотами? Доведіть свою думку.
За кожну відповідь 2 б.

Варіант 28
Хто такий Бусько (В.Близнець, «Звук павутинки»):
а) лікар з Києва;            б) районний лікар;
в) лелека;                      г) сільський фельдшер.

Варіант 29
Події в оповіданні «Маленький горбань »  розгортаються в такій послідовності:
а) діти на вигоні – вболівання діді і матері за долю хлопця – бажання Захарки зашкодити птахам – порозуміння між Захарком і Павлом
б) вболівання діді і матері за долю хлопця -порозуміння між Захарком і Павлом -діти на вигоні - бажання Захаркизашкодити птахам
в) діти на вигоні - бажання Захарки зашкодити птахам - вболівання діді і матері за долю хлопця- порозуміння між Захарком і Павлом


Варіант 30
 Я  і світ( Леся Українка,Володимир Винниченко,Спиридон Черкасенко,Станіслав Чернілевський, О Довженко)
4.     Автором віршів «Мрії», «Як дитиною бувало»є..
   А Володимир Винниченко.
   Б Станіслав Чернілевський.
   В Леся Українка.
   Г Спиридон Черкасенко.

5.     Павлик – герой твору...
 А «Федько-халамидник»
 Б «Зачарована Десна»
 В «Маленький горбань»
 Г «Тиша морська»

6.     Герої якого твору жили в гармонії з природою ?
 А «Федько – халамидник»
 Б «Зачарована Десна»
 В «Маленький горбань»
 Г «Теплота родинного інтиму»

7.     З якої з вивчених поезій узято слова
 « Я малою була горда,-
 Щоб не плакать, я сміялась»?

 А «Тиша морська»
 Б «Як дитиною, бувало...»
 В «Мрії»
 Г «Теплота родинного інтиму».

 5.Який художній засіб використав С. Чернілевський у поезії «Теплота родинного інтиму»- «мотузочком диму хату при вязала до небес»?
    А Епітет.
    Б Порівняння.
    В Метафору.
    Г Гіперболу.

6.Як ви розумієте вислів О. Довженка «Двоє дивляться вниз.Один бачить калюжу, а другий – зорі»?
За кожну відповідь 2 б.

Варіант 31
Установіть відповідність між назвою твору та його жанровою приналежністю.
 1) «Пісенька про космічного гостя»;      А) Казка-притча;                           
 2) «Кольорові миші»;                          Б) оповідання;
 3) «Олень Август»;                                           В) поезія (фантастичний
 4) «Казка про яян».                                                                 монолог ліричного героя);
                                                                       Г) поезія (філософська поезія).


Варіант 32
 Установіть відповідність між літературними творами та їх авторами.
1.     «Євшан-зілля»                            А О. Кониський
2.     «Молитва»                                   Б Леся Українка
3.     «Маленький горбань»              В М. Вороний
4.     «Мрії»                                            Г С. Черкасенко



Варіант 33
Установіть відповідність між літературознавчими термінами та їх визначеннями:
1 строфа;                 
2 колядка;             
3 ліро-епічний твір;        
4 пригодницький    твір;                            
5 рефрен.                  
А. Обрядова пісня, що виконується під час різдвяних  свят.                                          Б. Група віршованих рядків, об’єднаних змістом і  порядком  римування.
В. Група слів, рядок чи кілька рядків, які повторюються в кінці кожної строфи.                    
Г. Твір, сюжет якого наповнений багатьма пригодами й надзвичайними подіями.
Д.  Твір, у якому розповідається про вчинки персонажів і водночас виявляється ставлення автора до героїв та їхніх вчинків.
                                                                                                              (5б.)

Варіант 34
Темою оповідання Є.Гуцала «Олень Август» є:
а) возвеличення цілеспрямованості хлопця, який намагався самоствердитися, присвятити самого себе благородній справі – стати справжнім актором;
б) зображення хлопця Жені, який мав велике прагнення і бажання стати актором;
в) зображення кінорежисера Альтова, який допоміг Жені стати актором.

Варіант 35
Кіноповість як літературний жанр має такі ознаки:
а) динамічний сюжет із несподіваною розв’язкою;
б) поєднання красного письменства і кіно;
в) ліризм, відсутність сюжету.

Варіант 36
Установіть відповідність між фрагментом твору та його назвою.
1) «І воно живить надію,                                   А) «Євшан-зілля»;       
      Певну віру в ідеали                                         Б) «Молитва»; 
      Тим, котрі вже край свій рідний                    В) «Ще не вмерла      
      Зацурали, занедбали»;                                            України ні
2) «Була колись гетьманщина,                                   слава, ні воля»;
      Та вже не вернеться.                                                 Г) «Тарасова ніч».
      Було колись, панували,
 Та більше не будем!..»;
3)      «Душу й тіло ми положим
       За нашу свободу
  І покажем, що ми, браття,
  Козацького роду»;
4)      «Щастя дай, Боже, народу
       І многая, многая літа!».

Варіант 37
Кульмінацією оповідання Є.Гуцала «Олень Август» є:
а) сподівання хлопця, що він поставить таке кіно, що всі ахнуть від здивування;
б) зустріч Жені і Альтова, їх розмова про можливості хлопця знятися в кінофільмі «Олень Август»;
в) розчарування Жені, оскільки Альтов не виявив у нього акторського таланту.

Варіант 38
Відтворіть послідовність подій у поемі «Тарасова ніч».
А) «Заспівали козаченьки пісню тії ночі, що славною стала»;    
Б) «Обізвавсь Тарас Трясило віру рятувати»; 
В) «Над річкою в чистім полі могила чорніє»;
 Г) «Зібрав Тарас козаченьків – поради прохати».

Варіант 39
З якого твору Ліни Костенко рядки?
Перевірю техніку в ракеті,
розкажу, як звуться журавлі.
Хай посіє в себе на планеті
жменьку слів із нашої землі.
а) «Кольорові миші»;
б) «Пісенька про космічного гостя»;
в) «Дощ полив».





Завдання для творчих робіт 6 кл.
1.     Напишіть твір-мініатюру «Загальнолюдські цінності»
2.     Складіть невелику розповідь з елементами опису на тему: «Барви весни». Використайте в тексті для позначення кольорів складні слова.  
3.     Написати твір-роздум «Ласкаве слово – що весняний вітер».
4.     Напишіть твір-роздум «Чому треба оберігати природу?»
5.     У формі оповідання розкрий зміст прислів’я (обсяг оповідання – 6-8 речень) «Перед розумом і сила поступається»;
6.     У формі оповідання розкрий зміст прислів’я (обсяг оповідання – 6-8 речень) «Брехня і приятеля зробить ворогом».
7.     Напиши твір – мініатюру (обсяг – 8-10 речень) на тему : «Чудовий світ мого дитинства».
8.     Напиши твір – опис приміщення на основі власних вражень на тему:
        «Тут родинне вогнище нас гріє (помешкання моєї родини)».
9.     Напиши твір – оповідання на тему :«Випадок на річці».
10. Напиши твір – оповідання на тему : «З оповідок моєї бабусі (дідуся, матері, батька)».
11. Напиши твір – оповідання на тему : «На уроці».
12. Напиши твір – оповідання на тему : «Комп’ютер – не іграшка».
13. Складіть твір – мініатюру з елементами опису на тему: «Казка мого дитинства».
14. Складіть твір – мініатюру з елементами опису на тему: «Мій рідний край, моя земля».
15. Напиши творчу роботу на тему: «Літературний твір про минуле України, який найбільше мене вразив»
16. Напиши творчу роботу на тему: «Кого з героїв прочитаних творів я хотів би бачити своїм другом»
17. Напишіть твір-розповідь на тему: «Давнє минуле України»
18.  Напишіть твір-опис на тему: «У ранковому лісі»
19.  Напишіть твір-роздум на тему: «Дорогі для мене речі»
20. Напишіть твір-розповідь на тему: «Мистецтво українського народу»

Немає коментарів:

Дописати коментар